torsdag 26 november 2009

Egypten
Jag var i Egypten för snart en månad sen, alla flickor som var vid 15 års åldern och kvinnor bar slöja. Tjejerna i min ålder verkligen stirrade ut mig när jag hade shorts. Det skulle ju aldrig förekomma i deras värld att använda shorts allmänt bland folk. Och på hotellet jobbade bara män, kommer man till länder i Europa är det ju oftast så att det är kvinnor som städar. Men på vårt hotell var det bara män, kvinnorna får typ inte arbeta de ska vara hemma och ta hand om barnen och hushållet. Vid poolen och havet kunde man se enstaka egyptiska kvinnor, som låg under parasollen med kläder på. De tyckte säkert att vi var dumma som gick omkring och visade oss i bikini/baddräkt sådär.

/ s


Gambia
I Gambia är de flesta människorna muslimer och de tar ganska hårt på sin religion. Vi skulle åka båt över floden en dag och jag hade korta shorts på mig. Männen kollade ganska mycket, men jag tänkte inte så mycket på det. Jag trodde att det var för att jag var blond men sen när jag kom hem och berättade om det fick jag veta att visa låren där är samma sak som att gå runt och visa brösten här.

Vi gick till en liten marknad en dag som var som en ring med små affärer runt. I mitten hade de lagt ut massa bönemattor och satt kanske 10 män och bad.

Om man gick ut på kvällen såg man inga tjejer/kvinnor, det vara bara massa killar och de tjejerna man såg på dagen hade långa heltäckande klänningar, väldigt fina och färgglada, men de hade inga slöjor på sig.

/ m

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar